Totalul afișărilor de pagină

sâmbătă, 11 februarie 2012

Stau la o masa si ma indoiesc ca ea exista

În viaţa cotidiană luăm drept certe multe lucruri pe care o cercetare mai atentă le arată atât de pline de contradicţii încât numai un mare efort de gândire ne permite să aflăm ce putem realmente să credem. În căutarea certitudinii este natural să începem cu experienţele noastre prezente şi fără îndoială că într-un anumit sens cunoaşterea trebuie derivată din ele. Însă orice afirmaţie despre ceea ce ne permit ele să cunoaştem este foarte probabil falsă. Mi se pare că acum stau pe un scaun, la o masă de o anumită formă, pe care văd foi de hârtie scrise de mână sau tipărite. Întorcându-mi capul văd afară pe fereastră clădiri, nori şi Soarele. Cred că Soarele se află cam la nouăzeci şi trei de milioane de mile de Pământ; că este un glob fierbinte de multe ori mai mare decât Pământul; că datorită rotaţiei Pământului răsare în fiecare dimineaţă şi că va continua să o facă pentru un timp nedefinit şi în viitor. Cred că dacă oricare altă persoană normală va veni în camera mea, va vedea aceleaşi scaune şi mese şi hârtii ca şi mine şi că masa pe care o văd este aceeaşi cu masa pe care o simt apăsând pe braţul meu. Toate acestea par atât de evidente încât cu greu merită osteneala să fie afirmate, cu excepţia cazului când servesc drept răspuns la întrebarea cuiva care se îndoieşte că ştiu ceva. Şi totuşi toate acestea pot fi puse în mod rezonabil la îndoială şi cer o discuţie mult mai atentă înainte de a fi siguri că le-am afirmat într-o formă care este pe deplin adevărată.
Pentru a evidenţia dificultăţile noastre, să ne concentrăm atenţia asupra mesei. Pentru ochi ea este dreptunghiulară, brună şi lucioasă, la atingere este netedă, rece şi dură; atunci când o lovesc cu degetele, produce un sunet lemnos. Oricine altcineva care vede, simte şi aude masa va accepta această descriere - se pare, deci, că nu se iveşte nici o dificultate; însă de îndată ce încercăm să fim mai precişi încep încurcăturile. Deşi cred că masa este “în realitate” peste tot de aceeaşi culoare, părţile care reflectă lumina arată mult mai strălucitoare decât celelalte părţi, iar unele părţi arată albe datorită luminii reflectate. Ştiu că dacă mă mişc părţile care vor reflecta lumina vor fi diferite, astfel încât distribuţia aparentă a culorilor pe masă se va schimba. Rezultă că dacă mai mulţi oameni privesc masa în acelaşi moment, nu vor exista doi dintre ei care să vadă exact aceeaşi distribuţie de culori, deoarece nu există doi care să o poată vedea din exact acelaşi punct, şi orice schimbare a punctului din care este privită produce o schimbare în modul în care este reflectată lumina. Pentru cele mai multe scopuri practice aceste diferenţe nu sunt importante, însă pentru pictor ele sunt de cea mai mare importanţă: pictorul trebuie să se dezobişnuiască să gândească că lucrurile par să aibă culoarea despre care simţul comun spune că o au în realitate şi să înveţe să vadă lucrurile aşa cum apar. Aici avem deja începutul uneia dintre distincţiile care produc cele mai multe încurcături în filosofie - distincţia între "aparenţă" şi "realitate", între ce par să fie lucrurile şi ce sunt. Pictorul vrea să ştie ce par să fie lucrurile, omul practic si filosoful vor să ştie ce sunt; însă filosoful doreşte să ştie aceasta mai intens decât omul practic şi este mai tulburat de cunoaşterea dificultăţilor găsirii unui răspuns la întrebare.
Să ne întoarcem la masă. Din cele pe care le-am constatat, este evident că nu există nici o culoare care să apară în mod predominant drept culoarea mesei, sau măcar a unei părţi particulare a mesei - ea pare de culori diferite privită din puncte diferite şi nu există nici un motiv pentru a o considera pe una sau pe alta ca fiind în mai mare măsură culoarea ei reală. Mai ştim că privită chiar din acelaşi punct, culoarea va părea diferită în lumină artificială sau pentru un  om ce nu percepe culorile, sau pentru un om ce poartă ochelari albaştri, în timp ce în întuneric nu va exista nicio culoare, deşi atingerea şi sunetul mesei vor fi neschimbate.
Această culoare nu este ceva inerent mesei, ci ceva care depinde de masă, de privitor şi de modul în care lumina cade pe masă. Atunci când în viaţa obişnuită vorbim despre culoarea mesei, înţelegem prin aceasta doar acea culoare pe care pare să o aibă pentru un privitor normal dintr-un punct de vedere obişnuit, în condiţii obişnuite de examinare. lnsă celelalte culori care apar în alte condiţii pot la fel de bine să fie considerate reale; de aceea, pentru a vita favoritismul, suntem obligaţi să negăm că, în sine, masa are vreo culoare particulară.
Acelaşi lucru se aplică texturii. Cu ochiul liber se pot vedea fibrele lemnului însă altfel masa arată netedă şi plană. Dacă ne-am uita la ea printr-un microscop, ar trebui să vedem asperităţi, ridicături şi adâncituri şi tot felul de diferenţe care sunt imperceptibile pentru ochiul liber. Care dintre acestea este masa reală? Suntem tentaţi în mod natural să spunem că ceea ce vedem prin microscop este mai real, însă şi această imagine s-ar schimba cu un microscop şi mai puternic. În acest caz, dacă nu putem avea încredere în ceea ce vedem cu ochiul liber, de ce trebuie să ne încredem în ceea ce vedem printr-un microscop? Astfel, încrederea în simţuri despre care vorbeam la început ne părăseşte din nou.
Lucrurile nu stau mai bine cu forma mesei. Toţi obişnuim să facem judecăţi despre formele "reale" ale lucrurilor şi o facem într-un mod atât de necritic încât ajungem să gândim că vedem de fapt formele reale. Dar, de fapt, aşa cum toţi va trebui să învăţăm, dacă încercăm să desenăm un lucru dat, acesta arată diferit ca formă privit de fiecare dată din alt punct. Dacă masa noastră este "în realitate" dreptunghiulară, ea va arăta din aproape toate punctele de vedere ca şi cum ar avea două unghiuri ascuţite şi două unghiuri obtuze. Dacă laturile opuse sunt paralele, ele vor arăta ca şi cum ar converge într-un punct depărtat faţă de privitor; dacă ele sunt de lungime egală, vor arăta ca şi cum latura mai apropiată ar fi mai lungă. Toate aceste lucruri nu sunt de obicei observate atunci când se priveşte o masă, deoarece experienţa ne-a învăţat să construim forma "reală" din forma aparentă şi forma "reală" este cea care ne interesează ca oameni practici. Însă forma "reală" nu este ceea ce vedem; este ceva dedus din ceea ce vedem. Iar ceea ce vedem se schimbă în mod constant după cum ne mişcăm prin cameră; astfel încât şi aici simţurile par să nu ne dea adevărul despre masa însăşi, ci numai despre aparenţa mesei.
Dificultăţi similare apar atunci când examinăm simţul tactil. Este adevărat că masa ne dă întotdeauna o senzaţie de duritate şi că simţim că opune rezistenţă la apăsare. Însă senzaţia pe care o obţinem depinde de cât de puternic apăsăm masa şi, de asemenea, cu ce parte a corpului o apăsăm; astfel încât nu se poate presupune că diferitele senzaţii datorate apăsărilor diferite sau părţilor diferite ale corpului dezvăluie în mod direct vreo proprietate anume a mesei, ci cel mult că sunt semne ale unei proprietăţi care poate cauzează toate senzaţiile, dar care, de fapt, nu apare în nici una din ele. Acelaşi lucru se aplică într-un mod şi mai evident sunetelor care pot fi produse prin lovirea mesei.
Devine astfel evident că masa reală, dacă există, nu este aceeaşi cu cea a cărei experienţă imediată o avem prin intermediul vederii sau pipăitului sau auzului. Masa reală, dacă există, nu ne este nicidecum cunoscută în mod imediat, ci trebuie să fie dedusă din ceea ce se ştie în mod imediat. Apar deci două probleme foarte dificile şi anume: 1) Există o masă reală? 2) Dacă da, ce fel de obiect poate să fie? 
Bertrand Russell - Problemele filosofiei

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu